Landbrugslobby kræver CBS-penge retur

CBS-ledelsen håbede utvivlsomt, at affæren om Troels Troelsens landbrugsrapport ikke ville blive mere pinlig og pinefuld, men så nemt slipper de ikke. Den rabiate landbrugslobby Bæredygtigt Landbrug kræver nemlig 400.000 kr. forskningspenge retur, efter at CBS’ ledelse lige før jul besluttede, at den kontroversielle rapport skulle trækkes tilbage (SE DR-NYHEDERNE).

Sagen blev forkludret fra starten. Da rapporten blev offentliggjort blev den stærkt kritiseret af KU-forskere, men CBS’s ledelse prøvede at afværge kritikken ved at omdøbe rapporten til ”foreløbig” og udsætte sine kommentarer til en endelig udgave. Men da der så kom nye belastende oplysninger´- og CBS-rektor måtte i DR-DEADLINE for at forklare sig – valgte ledelsen at trække rapporten tilbage med henvisning til, at en styregruppe vurderede den som ”ikke god nok”. (Rapporten skal dog fortsat undersøges i CBS’ interne Praksisudvalg, og hovedforfatter Troels Troelsen risikerer en sag i Uredelighedsudvalget).

Bæredygtigt Landbrug (BL) bevilgede de 400.000 kr. til projektet (via en bevilling fra den offentlige landbrugsfond Promilleafgiftsfonden – hvor Bæredygtigt Landbrugs formand i øvrigt sidder i bestyrelsen). Nu er de utilfredse med CBS’ tilbagetrækning, og kræver altså pengene retur.

Sagen afslører forskeres risiko ved at mingle med politiske aktører og at afvige for meget fra forskningsdydens smalle sti. Det vides ikke, hvordan CBS-ledelsen vil håndtere kravet om tilbagebetaling, men de kan i hvert fald konstatere, at der bag lobbyisternes krav ligger en stor del hykleri. Lobbyisterne er nemlig selv ophav til miseren. Lobbyisterne pressede på for at få en rapport med CBS’ officielle videnskabelige stempel på, som støttede foreningens mærkesager og argumenter om at landbruget er økonomisk belastet af danske miljøregler – og det fik de så i i Troelsens rapport

Men BL – som er kendt for at (rets-) forfølge sine kritikere – var selv dybt involveret udarbejdelsen af i den kontroversielle rapport. BL havde på den ene side sine ghostwritere på projektet, hvilket gør BL til part. På den anden side var BL dengang best-buddies med lektor Troels Troelsen, men nu kalder BL-talsmænd rapporten for ”dårligt håndværk”.  Og på den tredje side beskylder BL altså nu CBS for ikke at overholde kontrakten, og vil have penge tilbage…

Balladen om selve rapporten skyldes, at hovedforfatteren lektor Troels Troelsen helt bevidst fortiede og vildledte om lobbyisternes rolle og indflydelse. BLs finansiering og BL-personers centrale rolle som leverandør af datamateriale var fortiet. BLs egen var mand (Torben Vagn Rasmussen) var projektleder – og dermed ghostforfatter.

Mails – som DR fik aktindsigt i – afslører tilmed, at rapportens forfatter Troels Troelsen udelod disse relationer ud fra en taktisk overvejelse, så rapporten – ”denne uvildige analyse fra CBS” – kom til at se uafhængig ud.

Rapporten blev frigivet 2. august og allerede i dagene efter brugte landbrugets lobbyister den politisk. Formanden for landbruget hovedlobbyister i L&F Martin Merrild mente i et opråb til politikerne, at det er godt, at ”CBS – der er et uafhængigt forskningsinstitut – med friske øjne nu har bekræftet landbrugets grelle situation” (Altinget).

Også miljøminister Esben Lunde Larsens embedsmænd har haft fingrene i sagen. De advarede allerede i august minister Esben Lunde om, at rapporten var problematisk i metode og indhold, men ministeren informerede ikke Folketinget – sandsynligvis for at beskytte Bæredygtig Landbrugs interesse i at få rapporten autoriseret, mener S-miljøordfører Simon Kollerup (Altinget 11. jan.). Og ministeren skal nu i åbent samråd i Miljøudvalget d. 1. febr.