Esben Lundes fortids-bemestring

DAG 6. “Vergangenheits-bewältigung“  hedder det dobbelttydige tyske begreb om, hvordan man håndterer en belastende fortid eller biografi. Det er især forbundet med tabuiseret nazi- eller DDR-fortid, der enten italesættes, fortrænges eller gøres til et selvopgør med skyldfølelser. Herhjemme er uni-minister Esben Lunde Larsen netop nu ude i en sådan underholdende “forhistorie-bemestring”. Det er påfaldende mistænkeligt, hvordan han prøver at sløre sin fortid i Det Danske Bibelinstitut og at dække over sine bibelfundamentalistiske holdninger, for dem tager han ikke krystalklart afstand fra.

I 2012 kunne han stolt fortælle om sin bibelfundamentalistiske studietid hos det københavnske Bibelinstituttet til Indre Missions Tidende, som har solidt fæste på Esben Lundes hjemegn og valgkreds i Vestjylland: “…sideløbende med den politiske karriere har han studeret teologi ved Københavns Universitet og Dansk Bibelinstitut“. (Se INDRE MISSIONS TIDENDE 2012).

Og den historie flugtede på daværende tidspunkt fint med Lunde Larsens wikipedia-biografi, hvor det utvetydigt fremgik, at han tog sin uddannelse på Bibelinstituttet: ”Lunde Larsen begyndte sin uddannelse på missionsskolen  Dansk Bibelinstitut i perioden 2001-2005, hvorefter han tog sin cand.theol. ved Københavns Universitet i perioden 2006-08” (indtil 10. nov.)

Men den 4. nov. afslørede FORSKERforum hans CV-fusk. Siden har Esben Lunde haft travlt med at forhistorie-bemestre sin biografi. Den 11. nov. blev hans wikipedia-biograf pludselig ændret, så han havde taget sin uddannelse på MHS-Norge: ”Lunde Larsen begyndte sin uddannelse på den norske videnskabelige højskole Misjonshøgskolen i Stavanger og modtog undervisning ved det private teologiske uddannelsessted Dansk Bibel-Institut i perioden 2001-2005, hvorefter han tog sin cand.theol. ved Københavns Universitet i perioden 2006-08″ (11.nov.)

Rettelsen omtaler MHS-Norge som ”den videnskabelige højskole” for at give uddannelsen autoritet. Men MHS’ studieplan er en bibelsk missionsskoles og mange af dens “videnskabelige” studier nægtede KU-teologi at give meritter for.

Og Esben Lundes forhistorie-bemestring har mystiske huller, for han vil fortsat ikke fortælle om sin faktiske relation til Bibelinstituttet. Han vil ikke stå ved sin baggrund, og det har fået hans indre missionske bagland til at antyde hykleri (se EKSTRA BLADET d.d.).

Andre påpeger, at han er ude i et umuligt forsøg på at balancere sin bibelfundamentalistiske fortid, med fortællingen om sig selv som dannelsens, frihedens og forskningsfrihedens videnskabsminister. Han vil ikke fx afgive krystalklart svar på, om han tror på evolutionen eller på biblens skabelsesberetning? (se INGENIØRENs analyse).

Også i Folketinget er det umuligt at få ministeren til at svare krystalklart, når det handler om, hvor bibelfundamentalistisk, han faktisk er? Han skræver, så bukserne sprækker når han på samme tid 1) lægger afstand til fundamentalisme ved ubestemt at hævde, at han ”ikke deler Bibelinstiuttets ortodokse bibelsyn” og 2) er bibelfundamentalist, når han står fast på sin gamle holdning om, at hvis han bliver præst, så vil han nægte at vie homosexuelle i kirken!

Men for ligesom at lappe den sprukne buks, tilføjer han så principielt, at han skam er ”meget opmærksom på at skelne mellem trosspørgsmål og politiske spørgsmål”  …(SE FOLKETINGS-SVAR).