Den nye impact: KU-forsker topper TwiLi-indekset

Foto: Unsplash

En liste over hovedstadens hotteste forskere på de sociale medier har et overraskende navn i toppen.

Af Lasse Højsgaard – lah@dm.dk

I disse new public management-tider, som angiveligt aldrig vil ende, skal vi måle. Men hvordan skal man måle forskning og forskere? Det har vi diskuteret stolpe og og ned, også i nærværende tidsskrift – BFI, H-indeks, eksterne bevillinger, og vi skal komme efter dig …

Nu er der imidlertid kommet et nyt og måske mere tidssvarende værktøj til at måle forskere på. For hvordan måles succesraten af et moderne menneskeliv anno 2019? På likes og følgere!

TwiLi-indekset er skabt af Mike Young, tidligere redaktør af Universitetsavisens engelsksprogede udgave, University Post. Den kombinerer – ud fra en kringlet formel – antallet af følgere på Twitter og LinkedIn og måler dermed, hvilke forskere der for alvor har impact ude i den virkelige, digitale verden.

Young har lagt fra land med en top-50 over forskere i København og omegn, hvilket indebærer blandt andet KU, DTU, CBS, AAU København og Lund Universitet. Listen indeholder naturligvis gode, mediekendte navne som Carsten Rahbek, Katherine Richardson og Rebecca Adler-Nissen. Men i toppen finder vi et lidt overraskende, om end spændende trekløver: lektor og fysioterapeut Kristian Thorborg fra KU, nanotechlektor Alireza Dolatshahi fra DTU – og så i toppen med et TwiLi-indeks på 14.01: Marcel Bogers, professor ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på KU.

Se hele listen

Forskerforum har talt med hovedstadens hotteste forsker på de sociale medier.

“Det startede, da jeg for omkring ti år siden flyttede fra Schweiz, hvor jeg skrev ph.d., til Sønderborg for at arbejde på SDU. Sønderborg ligger jo lidt … afsides, så de sociale medier var for mig en måde, hvorpå jeg kunne kompensere for, at jeg ikke boede så centralt, og bevare kontakten med akademiske kolleger”, fortæller Marcel Bogers, der har hollandsk baggrund.

At han har så mange følgere – 8.880 på Twitter, 3.526 på LinkedIn – tror han selv hænger sammen med, at han var forholdsvis tidligt ude med brugen af sociale medier.

“Jeg er ikke en firstmover, men jeg har nok været en earlymover. For 6-8 år siden organiserede jeg selv nogle workshops, der handlede om brugen af sociale medier. Det blev jeg lidt kendt for, og jeg blev selv inviteret til konferencer og andre universiteter. Dengang fik SoMe en del opmærksomhed”.

At du har mange følgere, siger det noget om, at du er en god forsker eller en dygtig SoMe-manager?

“Nok mest det sidste. Men det afspejler måske nogle netværksevner, som i mine øjne også er en vigtig ting at kunne som forsker, og evnen til at udbrede sin forskning. Tingene hænger sammen. Laver man interessant og vigtig forskning, skaber det også flere følgere, og mange følgere skaber opmærksomhed omkring ens arbejde og nye input til forskningen”, siger Marcel Bogers.

At se på forskeres gennemslagskraft på sociale medier giver i hans øjne meget god mening.

“Man skal altid være kritisk over for målinger og overveje, hvad det reelt måler. Hvis du tager H-indekset, så måler det, om din forskning bruges af andre forskere. TwiLi-indekset måler noget andet. Men det, jeg godt kan lide, er, når målemetoderne komplementerer hinanden og giver et større billede af, hvilken impact en forsker har”.